Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 26
af Rick Joyner

Mens vi har fokuseret på, hvordan vi dømmer os selv i troen, lad os nu gå videre til, hvordan vi bedømmer vores gerning i Herren. Lad os først overveje det, da det ikke er let at dømme os selv, da vi har tendens til enten at være for generøse eller for hårde over for os selv. Det kan være endnu sværere at bedømme vores gerning i Herren. Alligevel ønsker vi at vide, at vores anstrengelser ikke er forgæves, og vi ønsker at bære frugt, der bliver tilbage i henhold til Herrens formaning. Hvordan ved vi det?

Igen, vi er ikke vores egne dommere; Herren er vores dommer. Så hvordan kender vi hans dom over vores gerning? Det første princip for visdom til at kende hans dom er at se gennem ydmyghedens øjne vedrørende os selv, vores gerninger og Herrens og hans gerningers uudgrundelige storhed og herlighed.

Vi ved også fra det bibelske vidnesbyrd, at Herren vil velsigne mange ting, han ikke vil bebo, såvel som gerninger, der måske ikke holder, men som kan tjene et formål på kort sigt. Jeg har set og været en del af gerninger, der ikke varede, men som syntes at hjælpe nogle – nogle gange mange – af hans folk under deres ophold. Vi kan genkende disse og være taknemmelige.

Salme 90:17 siger: "Lad Herren vor Guds nåde være over os; og bekræfte for os vore hænders gerninger; ja, bekræft vore hænders gerninger." Herrens nåde er mere værdifuld end nogen jordisk skat, men Herrens gunst er endnu mere. Som en ven plejede at sige: "Et øjeblik af Herrens gunst er en livslang indsats værd." At Herrens velsignelse ville være over vores gerninger er vidunderligt og burde være en opmuntring. Imidlertid er hans tilstedeværelse en langt højere anerkendelse end selv hans velsignelser.

Vi bør glæde os og være taknemmelige for hans velsignelser, men ikke kun være tilfredse med dem. Vi blev skabt til at være hans bolig – hans tempel – og vi skulle ikke være tilfredse med noget mindre end det. I hele skabelsen er den største belønning og det højeste kald at være nær ham. Det er også hans største ønske at være nær os.

Vejen er ikke bare et kort; det er en person. Sandhed er mere end blot at kende nøjagtig lære, selvom vi selvfølgelig ønsker dette. Sandheden er imidlertid en person, der skal blive vores liv, hvis vi virkelig skal have vejen og sandheden (se Joh 14:6). Vores primære mål må være mere end blot at udføre hans gerning; det må være at følge ham, blive i ham og komme stadig tættere på ham. Det er derfor hans tilstedeværelse, der mere end noget andet bekræfter et værks betydning.

Mange bliver distraheret fra Livets Flod af en biflod, der fodrer den. Dette kan være en bestemt læresætning eller lære, som vi begynder at værdsætte og følge mere end ham. Det kan være et projekt, vi gør for ham. Nogle er blevet distraheret ved at begynde at tilbede Herrens tempel mere end templets Herre. Nogle vil være tilbøjelige til at værdsætte næsten enhver af Guds ting mere end ham. Nogle vil endda begynde at fokusere mere på tilbedelsen af Gud end den Gud, vi tilbeder.

At tilbede Herrens ting mere end ham kan være en dødbringende fælde, og det er en stor fejltagelse. Det var, hvad farisæerne gjorde, så de, der havde det største håb om Messias' komme, blev den største modstand mod ham, da han kom.

Som den store apostel skrev i 2 Kor. 11:3: "Men jeg frygter, at ligesom slangen forførte Eva ved sin list, således skulle jeres sind blive fordærvet fra den enfoldighed, der er i Kristus." Vi kan ikke blive hans tempel ved at være alt for fokuserede på hans tempel. Vi vil blive hans bolig ved ikke at lade selv de største sandheder og velsignelser fra Herren formørke vores hengivenhed til ham. Det er en ædel sag at ville hjælpe med at bygge ham et sted at bo, men vi kan ikke lade engang vores hengivenhed til dette blive større end vores hengivenhed til Herren selv.

Til 27
OP